Kwiecień dla klimatu

Kwiecień dla klimatu i nasze działania: 

1. Wysiew nasion na kwietną łączkę

Początkiem kwietnia byliśmy już gotowy wysiać zebrane nasiona na naszą kwietną łączkę. Przed siewem nasion przegrabaliśmy jeszcze glebę, a po siewie podlaliśmy całość. 







2. Gra planszowa wykonana przez Kingę i jej rodziców - niczym rękodzieło! Tato Kingi wyciął części gry, Kinga pomalowała i uatrakcyjniła grę.


  




 

3. Gra memory - poznajemy polskie rośliny łąkowe oraz pospolite drzewa.  
- Na szkolnym korytarzu znalazł się kącik dla pasjonatów przyrody jak i dla tych... którzy się nudzą. Każdy chętny mógł sprawdzić się w znajomości pospolitych roślin łąkowych oraz drzew. Każde zdjęcie opatrzone było z drugiej strony nazwą. I nagle okazało się, że nie wszystko co rośnie na łące to trawa lub koniczyna, a nie każde drzewo iglaste to... choinka!




4. Lekcja z przyrodą: Poznajemy roślinność polskich łąk połączona z grą kahoot na podsumowanie i wyjściem w teren.







5. Obserwacja hodowli dżdżownic:

- przeniesiona do piwnicy szkolnej

- zaopatrywana sukcesywnie w obierki z warzyw z kuchni przyszkolnej

 


6. Przygotowujemy pierwsze okazy do łączki 3D
   - pszczółki
    - myszka
    - biedronki
 


7. Problem badawczy: Badanie jakości naszej gleby.
- Na początek pobraliśmy próbki naszej gleby: z "dzikiego" miejsca tuż obok gleby przygotowanej pod kwietną łączkę oraz z naszej kwietnej łączki z głębokości około 20cm. 


- Co badaliśmy?
   * pH gleby z obu próbek. Wyszło nam w obu przypadkach ok. 6, co oznacza lekko zakwaszoną glebę. I tu pojawiło się pytanie: co z działaniem wapna wysypanego na naszą łączkę? Wtedy uświadomiliśmy sobie, że w czasie od wapnowania nie było żadnych opadów i może w tym tkwi cała tajemnica. Badanie zatem trzeba powtórzyć.


   * Wilgotność gleby. Grudkę gleby o wielkości orzecha położyliśmy na ręczniczku papierowym na ok. 10'.  Wynik nas zaskoczył, gleba w dłoni wydawała się nieco wilgotna, ale na papierku nie zostawiła żadnej plamy. Z tego wynika, że mamy glebę o IV stopniu wilgotności, czyli suchą. 


* Określenie rodzaju gleby na podstawie analizy próbki próbą palcową wg schematu: 
Wg opinii różnych uczniów mamy glebę piaszczysto-gliniastą
lub glinę ilastą. 

Powtórzone badanie z dnia 18.04. 
Wyniki: 
* pH gleby z kwietnej łączki: 7 (zatem wapnowanie poprawiło jej kwasowość)
* gleba sucha
* gleba piaszczysto-gliniasta



Dodatkowe badanie gleby profesjonalnymi odczynnikami:
ph gleby w zakresie 6,5 - 7
* zawartość NO2: 0,05 mg/l
* zawartość NO3: ok.20 mg/l
* zawartość żelaza: wysoka (ponad normę)




Powtórzone badania z dnia 22.04.2024r. 
Tym razem przygotoaliśmy roztwór gleby, który przepuściliśmy przez bibułę filtracyjną i dopiero ten roztwór badaliśmy. 
WYNIKI: 
* ph: 6,5
* zawartość NO2: 0,05 mg/l
* zawartość NO3: ok.20 mg/l
* zawartość żelaza: wysoka
* skala twardości: 4 







8. Wystawa śmieci z okazji DNIA ZIEMI mówiąca o ilości czasu potrzebnego do rozkładu danego odpadu. 
* przygotowania:


* wystawa:

* zwiedzający:





9. Lekcja z przyrodą - poznajemy drzewa.







10. Problem badawczy: Jak zasolenie gleby wpływa na wzrost i życie roślin. 
* na początku wysialiśmy rzeżuchę
* po wzroście rzeżuchy, podlaliśmy ją roztworem słonej wody
* po ok. 15-20' rzeżucha zwiędła
* Analiza i poszukiwania: skąd bierze się sól w glebie? (Uczniowie wskazywali głównie na solenie oblodzonych dróg i chodników oraz solenie ślimaków celem ich zabicia). 

 

*Wniosek po dyskusji: Nadmiar soli w glebie jest szkodliwe dla roślin. 

11. Gazetki ścienne z okazji Dnia Ziemi.



12. Spotkanie wywiadowcze z rodzicami
z 23 kwietnia 2024r.,
zapraszanie do zapoznania się z naszą "śmieciową wystawą" oraz rozdawanie rodzicom ulotek/gazetek związanych z naszą działalnością. Podczas spotkania rozdano
80 gazetek. 







13. Lekcja o segregacji odpadów w klasie 0! Pani Anna Pikor, czyli uczymy się jakie śmieci wrzucać do jakich worków i dlaczego!














 










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Inne działania dla klimatu

Promocja projektu