Maj dla klimatu
2. Lekcja z porostami
3. Obserwacja wzrostu roślin (od nasiona) - etapy
Maj dla klimatu - oj działo się...
1. Badanie czystości wód:
A. Badaliśmy wodę deszczową, wodę kranową, wodę z rzeczki Świerkowiec (przepływająca przez naszą miejscowość) oraz ze stawu Michała.
B. Sprawdzaliśmy: pH, NO2, NO3, zawartość żelaza.
WYNIKI:
RZEKA: pH - 7, NO2 (0,05 mg/l), NO3 (5 mg/l - ponad normę), żelazo - ponad normę
STAW: pH - 8, NO2 (0,05 mg/l), NO3 (1 mg/l), żelazo - ponad normę
DESZCZ: pH - 6, NO2 (0,01 mg/l), NO3 (1 mg/l), żelazo - ponad normę
WODA KRANOWA: pH - 6, NO3 (15 mg/l - ponad normę), żelazo - ponad normę
2. Początek maja i czas na zobaczenie co się dzieje z hodowlą dżdżownic i produkcją gleby.
Wyniki zaskoczyły nas samych: w środku znaleźliśmy sporo małych dżdżownic, skoro więc przystąpiły do rozrodu, musiało im być u nas całkiem dobrze! Wprowadzone obierki "zniknęły" zmieniając się w glebę.
Odpowiedzialni: Karol i Kacper!
Dżdżownice:
3. Badanie zasolenia gleby.
Tato Karola - ten sam, który pomógł nam z glebogryzarką przygotować wstępnie glebę pod kwietną łączkę, przyszedł z profesjonalnym sprzętem by pomóc nam w określeniu zasolenia gleby oraz zmierzenia pH.
WYNIKI:
- ZASOLENIE: badane w różnych miejscach: 0,26/ 0,11/ 0,3
NORMA: do 0,30, wynik powyżej oznacza przenawożenie
- pH: badane w kilku miejscach: od 6,79 do 7,42
NORMA: 5,5 do 6,5 dla kwietnych łąk i roślin kwitnących.
WNIOSKI:
- Nasze wcześniejsze pomiary pH nie pokrywają się z wynikami Pana Bielendy (nam wyszło nico niższe), po analizcie doszliśmy do wniosku, że my wydobywaliśmy glebę do badania z głębokości ok.20cm, zaś Pan Bielenda powierzchniowa - stąd zapewne różnica
- Gleba na zbyt wysokie pH, zatem nasz wcześniejszy plan by użyźnić ją i przy okazji podnieść pH za pomocą wyrzucania do niej rozbitych i zmiażdżonych skorupek jajek nie będzie konieczny, a wręcz istnieją wskazówki by tego nie robić;
- Gleba nie jest przenawożona, na co wskazują wyniki zasolenia mieszczące się w normie.
4. Lekcja w terenie - określamy rośliny występujące w naszej okolicy.
- na podstawie zdjęć przesłanych przez uczniów, wykonaliśmy wspólnie "bazę" stobierskich roślin łąkowych:
https://docs.google.com/presentation/d/1gK5h-Wt5fvs_6V8DZzdmIC9RfxmPgMs7Li4sQ2d7wBg/edit?usp=sharing
6. Lekcja o polskich drzewach w kl. 5
7. Obserwacja dżdżownic w słoiku.
8. Kwietna łączka naturalna przy naszej szkole.
Firletka poszarpana, stokrotka pospolita, złocień właściwy, koniczyna łąkowa.
9. Światowy Dzień Pszczoły! 20 maja
Przygotowaliśmy hasła związane z pszczołami
i następnie przypięliśmy je wzdłuż chodnika prowadzącego do szkoły, by każdy mógł je zobaczyć i przeczytać.
i następnie przypięliśmy je wzdłuż chodnika prowadzącego do szkoły, by każdy mógł je zobaczyć i przeczytać.
10. Poidełko na pszczół - pomysł Karola!
Karol zauważył, że w niego w ogrodzie przy dziurawej beczce, z której kapała woda zbierało się dużo pszczół. Postanowił tę obserwację zamienić w czyn, w ten sposób powstało poidełko dla owadów w jego wykonaniu!
A tymczasem kilka dni później Karol udoskonalił poidełko dla pszczół wykorzystując aparaturę medyczną - rurkę do kroplówki!
13. Zaczynamy budować hotelik dla owadów.
Materiał został przygotowany przez Karola i Kacpra, budowaliśmy razem korzystając ze sprzętu szkolengo zakupionego w ramach programu Laboratoria przyszłości. Pan J.Kucaba odpowiedzialny za sprzęt, pokazał nam jak korzystać ze sprzętu.
- początki - klasa 5
- wykończenie - klasa 8
Komentarze
Prześlij komentarz