Maj dla klimatu

2. Lekcja z porostami

3. Obserwacja wzrostu roślin (od nasiona) - etapy

Maj dla klimatu - oj działo się...


1. Badanie czystości wód:

A. Badaliśmy wodę deszczową, wodę kranową, wodę z rzeczki Świerkowiec (przepływająca przez naszą miejscowość) oraz ze stawu Michała.

B. Sprawdzaliśmy: pH, NO2, NO3, zawartość żelaza. 

WYNIKI:

RZEKA: pH - 7, NO2 (0,05 mg/l), NO3 (5 mg/l - ponad normę), żelazo - ponad normę

STAWpH - 8, NO2 (0,05 mg/l), NO3 (1 mg/l), żelazo - ponad normę

DESZCZpH - 6, NO2 (0,01 mg/l), NO3 (1 mg/l), żelazo - ponad normę

WODA KRANOWApH - 6, NO3 (15 mg/l - ponad normę), żelazo - ponad normę







pH

2. Początek maja i czas na zobaczenie co się dzieje z hodowlą dżdżownic i produkcją gleby. 
Wyniki zaskoczyły nas samych: w środku znaleźliśmy sporo małych dżdżownic, skoro więc przystąpiły do rozrodu, musiało im być u nas całkiem dobrze! Wprowadzone obierki "zniknęły" zmieniając się w glebę. 
Odpowiedzialni: Karol i Kacper!





Dżdżownice:







3. Badanie zasolenia gleby.
Tato Karola - ten sam, który pomógł nam z glebogryzarką przygotować wstępnie glebę pod kwietną łączkę, przyszedł z profesjonalnym sprzętem by pomóc nam w określeniu zasolenia gleby oraz zmierzenia pH.
WYNIKI: 
- ZASOLENIE: badane w różnych miejscach: 0,26/ 0,11/ 0,3
NORMA: do 0,30, wynik powyżej oznacza przenawożenie
- pH: badane w kilku miejscach: od 6,79 do 7,42
NORMA: 5,5 do 6,5 dla kwietnych łąk i roślin kwitnących. 
WNIOSKI:
- Nasze wcześniejsze pomiary pH nie pokrywają się z wynikami Pana Bielendy (nam wyszło nico niższe), po analizcie doszliśmy do wniosku, że my wydobywaliśmy glebę do badania z głębokości ok.20cm, zaś Pan Bielenda powierzchniowa - stąd zapewne różnica
- Gleba na zbyt wysokie pH, zatem nasz wcześniejszy plan by użyźnić ją i przy okazji podnieść pH za pomocą wyrzucania do niej rozbitych i zmiażdżonych skorupek jajek nie będzie konieczny, a wręcz istnieją wskazówki by tego nie robić;
- Gleba nie jest przenawożona, na co wskazują wyniki zasolenia mieszczące się w normie.  








4. Lekcja w terenie - określamy rośliny występujące w naszej okolicy.
- na podstawie zdjęć przesłanych przez uczniów, wykonaliśmy wspólnie "bazę" stobierskich roślin łąkowych: 













5. Przenosimy "stary" hotelik dla owadów" na nową łączkę. Niestety, nikt nie miał aparatu ani telefonu podczas przenoszenia :(



6. Lekcja o polskich drzewach w kl. 5



7. Obserwacja dżdżownic w słoiku.


8. Kwietna łączka naturalna przy naszej szkole.

Co tutaj rośnie? 
Firletka poszarpana, stokrotka pospolita, złocień właściwy, koniczyna łąkowa.

9. Światowy Dzień Pszczoły! 20 maja
Przygotowaliśmy hasła związane z pszczołami
i następnie przypięliśmy je wzdłuż chodnika prowadzącego do szkoły, by każdy mógł je zobaczyć i przeczytać. 










10. Poidełko na pszczół - pomysł Karola! 
Karol zauważył, że w niego w ogrodzie przy dziurawej beczce, z której kapała woda zbierało się dużo pszczół. Postanowił tę obserwację zamienić w czyn, w ten sposób powstało poidełko dla owadów w jego wykonaniu!











A tymczasem kilka dni później Karol udoskonalił poidełko dla pszczół wykorzystując aparaturę medyczną - rurkę do kroplówki!








11. Nasza kwietna łączka rozwija się w oczach!
 komosa biała
 nagietek lekarski

 
 
 złocień

 nasturcja


12. 
Wystawa - kwietna łączka w 3D.



13. Zaczynamy budować hotelik dla owadów.
Materiał został przygotowany przez Karola i Kacpra, budowaliśmy razem korzystając ze sprzętu szkolengo zakupionego w ramach programu Laboratoria przyszłości. Pan J.Kucaba odpowiedzialny za sprzęt, pokazał nam jak korzystać ze sprzętu. 
- początki - klasa 5
- wykończenie - klasa 8


















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Inne działania dla klimatu

Wrzesień dla klimatu

Marzec dla klimatu